Forma Vita- derfor valgte vi IDkollen
Skjønnhetsklinikken Forma Vita bruker tjenesten TeleID for å sikre pasientens identitet ved telefonkontakt.
– Hvilke behov var det som førte til kontakten med Identisure?
I likhet med andre klinikker i vår bransje, foregår en stor del av kommunikasjonen med våre pasienter per telefon. Vi kunne svare på generelle spørsmål om behandlinger, men når det gjaldt personopplysninger og personopplysninger trengte vi en fleksibel måte for først å kunne sikre pasientens identitet. Det var og er svært viktig for oss at våre pasienter kan føle seg trygge i vår håndtering av personopplysninger og at vi deler sensitiv informasjon med rett person.
– På hvilken måte har TeleID lagt til rette for kommunikasjon med pasientene dine?
Før bruk av TeleID måtte pasienten besøke våre klinikker for å motta personopplysninger. eller så sender vi dette via vanlig brev til folkeregistreringsadressen. Dette var tungvint for pasienten og tok unødvendig tid av våre ansatte med posthåndtering. I dag kan vi hjelpe våre pasienter direkte over telefon etter en enkel identifikasjon med BankID.
– Hvordan opplever dine pasienter identifiseringen med BankID ved kontakt?
Vi har fått veldig positiv respons fra våre pasienter som setter pris på vårt ansvar, og at det er en enkel prosess å identifisere seg.
Vi har også hatt pasienter som har kommet til våre klinikker og glemt å ta med legitimasjon, noe som tidligere førte til at vi ble tvunget til å booke om behandlingen. Nå kan vi i stedet bruke TeleID legitimere på stedet, noe som gjør at pasienten slipper å vente til neste gang.
– Hvordan ser du på behovet og modenheten i din bransje for lignende tjenester?
I vår bransje er pasientsikkerhet og integritet ekstremt viktig. Vi kan se at våre bransjekolleger også prioriterer dette, men at håndteringen av dem noen ganger kan være litt komplisert og datert med f.eks USB-pinner med før/etter bilder som legges ut. Det er mye å gjøre i vår bransje når det gjelder digitalisering.